محمد جهانگیریان؛ فرزین رضایی؛ رضا احتشام راثی
چکیده
موضوع و هدف مقاله: بانکها اعم از دولتی و خصوصی در هنگام اعتبارسنجی و تعیین میزان وام مشتریان حقوقی باید به شرایط موجود اقتصادی توجه نمایند. هدف از این پژوهش رتبهبندی عوامل موثر بر اعتبارسنجی در بانکهای دولتی در شرایط فاصله-گذاری اجتماعی است.روش پژوهش: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی ـ ترکیبی(اکتشافی و پیمایشی) است که در دو مرحله ...
بیشتر
موضوع و هدف مقاله: بانکها اعم از دولتی و خصوصی در هنگام اعتبارسنجی و تعیین میزان وام مشتریان حقوقی باید به شرایط موجود اقتصادی توجه نمایند. هدف از این پژوهش رتبهبندی عوامل موثر بر اعتبارسنجی در بانکهای دولتی در شرایط فاصله-گذاری اجتماعی است.روش پژوهش: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی ـ ترکیبی(اکتشافی و پیمایشی) است که در دو مرحله انجام شد. مرحله اول شناسایی معیارها(چهار محور اصلی شامل معیارهای مالی، غیر مالی، حاکمیت شرکتی و بازار) با تئوری داده بنیاد بود، مرحله دوم رتبهبندی معیارها با فرآیند تحلیل رتبهای انجام شد. در مرحله اول و دوم برای پاسخگویی به سوالها از نظرات 20 کارشناس خبره استفاده شد. یافتههای پژوهش: همه عوامل مهم هستند، اما رشد فروش مجازی به عنوان مهم ترین تغییر دوره کرونا دارای بالاترین رتبه و هدف از دریافت وام و نسبت جاری دارای کمترین رتبه بود.نتیجهگیری، اصالت و افزوده آن به دانش: در شرایط فاصله-گذاری اجتماعی توجه به ریسکهای مرتبط با فعالیت شرکتها در این دوره بر کاهش مطالبات معوق بانکها اثرگذار است، لذا نیاز است که بانکهای دولتی به این موارد توجه نمایند.